Michaela Concept School

Het Michaela concept kenmerkt zich door de uitgangspunten; Kennis is de toekomst, zelfdiscipline is vrijheid, hoge verwachtingen van gedrag en leren van alle kinderen en oefening is de sleutel tot succes. Uitgangspunten waar wij ons bij het Universum helemaal in kunnen vinden.

Michaela Concept School

Uitgangspunten waar wij ons bij het Universum helemaal in kunnen vinden.

Ons team weet wat de kinderen uit onze wijk nodig hebben: duidelijkheid, structuur en leerkrachten die in hen geloven. Juist daarom is Kindcentrum Universum aan een bijzonder traject begonnen: werken volgens het Michaela concept, vernoemd naar een bijzondere en uiterst succesvolle school in Londen.

Oprichtster Katharina Birbalsingh en haar team in Londen wilden gelijke kansen realiseren voor alle kinderen, ondanks complexe thuissituaties, probleemwijken en daarmee samenhangende gedragsproblematiek. Op die school heerst een duidelijke discipline: de kinderen weten wat er van hen wordt verwacht qua gedrag en inzet. Wie hard werkt wordt beloond met kennis en kennis biedt kansen. Met de invoering van het Michaela concept is dat precies wat onze school wil bereiken.

De 12 kernprincipes van Michaela

Sinds 2019 zijn wij met trots een Michaela Concept School. Dit concept, afkomstig van een school in Londen, onderscheidt zich door middel van 12 kernprincipes.

1. Volwassenen hebben autoriteit
Als de leerkracht niet bepaalt wat de norm is, bepalen de kinderen het zelf. Vooral de kinderen die het meeste invloed hebben. Dat zijn vaak de 'pestkoppen'.
2. Volwassenen leiden het leren
Leren mag geen toeval zijn.
Leren gebeurt expliciet.

3. Eis hoge verwachtingen
"If you're letting them off the hook, you're letting them down."
4. Strikt werk als het verpakt is in liefde
5. Stimuleer geen slachtoffergedrag
6. De morele omgeving is cruciaal
7. Moedig gezonde competitie aan